Focus op ontwikkeling van onderwijstalent

Onlangs kwam ik het volgende filmpje weer opnieuw tegen. Een filmpje waarvan je alleen maar kunt glimlachen. Olav en zijn kippen.

Ik vroeg me af: Deze jongen kan zo ontzettend veel dingen goed. Presenteren, hij is geduldig, hij is stressbestendig, hij kan goed met dieren omgaan en hij is vindingrijk. Zou Olav tegenwoordig op de gemiddelde basisschool in Lutjebroek talentgerichtonderwijs krijgen? Zou hij echt naast alle belangrijke dingen zijn talenten kunnen ontwikkelen?

 

In het onderwijs roepen we om het hardst dat we talentgericht willen werken. Waarom doen we dat eigenlijk? Ik denk dat we dat doen omdat we allemaal wel weten dat het goed is. Het is goed voor die kleine mensjes om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Omdat we  weten dat ze dan gelukkig zijn en omdat we weten dat ze dan beter tot leren komen.

Onderwijs in Balans werkt samen met LesTalent omdat we geloven in een combinatie van twee expertises. We geloven samen in het parallelle proces. Als in een scholenstichting of scholenvereniging bij leerkrachten, schoolleiders en bestuur een cultuur van talentgerichtwerken is, werkt dit vanzelf door in de school, in de klas en naar het individuele kind.

Het begint dus met een besef op bestuursniveau. Het begint met de attitude van bestuurders naar schoolleiders, van schoolleiders naar leerkrachten en van leerkrachten naar leerlingen. Visie moet gebaseerd zijn op een mensbeeld en dat wat je vindt moet je ook consequent op alle niveaus uitvoeren. Dat noemen wij het parallelle proces.

LesTalent en Onderwijs in Balans helpen scholen en stichtingen bij het implementeren van talentgericht werken. We geven er woorden aan, zetten volgsystemen op, we trainen alle geledingen en we meten talenten op alle niveaus.

Meer weten? Neem dan nu contact met ons op.

En Olav? Ik hoop dat hij een beroep heeft waar hij zijn talenten kan inzetten en ontwikkelen. Misschien is hij wel leerkracht geworden. Hij zou een hele goede worden, denk ik!