Focus op ontwikkeling van onderwijstalent

Resultaten behalen als belangrijkste typering?

Het is in het HR vak heel verleidelijk om mensen te beschrijven als stereotypes. Heel gemakkelijk en lekker herkenbaar voor anderen. Als gespreksbasis overigens heel nuttig, maar als we oprecht kijken naar de persoon, soms misschien wel te ongenuanceerd.

 

Voorbeeldje: In het onderwijs wordt er steeds meer resultaatgericht gedacht en dus, denk je dan, moet een directeur resultaatgericht zijn. Je resultaat is een goed werkend team van leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel en vooral ook dat de kinderen, leren wat ze geacht worden te leren in een veilige en prettige omgeving, toch? Niet zo’n gekke gedachte natuurlijk om te zeggen dat een directeur DUS resultaatgericht moet zijn.

De presteerder

In onze typeringen is een presteerder iemand die een behoorlijk gedreven is om resultaten te boeken, hoge eisen stelt aan zichzelf en anderen. Ze gaan door totdat ze hun doel bereikt hebben en meten zich graag met anderen; competitief dus. Dat past vaak niet zo bij mensen in het onderwijs. Betekent dat dan DUS ook dat men in het onderwijs niet tot resultaten zal komen? Nee, dat is te kort door de bocht. Het komen tot resultaten, het beter doen dan de ander, hoeft namelijk helemaal niet het belangrijkste voor je te zijn en toch kun je je doelstellingen bereiken.

Valkuilen

Een sterk resultaatgerichte stijl, levert inderdaad vaak ook wel écht resultaten op. Je brengt zaken in beweging, laat je niet afleiden door allerlei randzaken en gaat recht op je doel af. Je zet anderen ook aan om te werken aan het doel en zo wordt het effect alleen maar groter. Als je bereikt wat je wilde geeft je dat een goed gevoel en hoop je diep van binnen ook op de waardering hiervoor. Als je die niet krijgt, of moet delen, voelt dat helemaal niet zo lekker. Dat er mensen zijn die jou drammerig vinden, je verwijten dat je geen rekening houdt met anderen en niet luistert naar andere meningen, voelt dat meestal ook niet zo fijn. Als er mensen in je omgeving last krijgen van stress, omdat ze niet aan jouw maatstaven kunnen voldoen, wordt het al helemaal onprettig. Ligt het nou aan jou? Jij streeft toch gewoon na wat we hebben afgesproken wat we zouden doen, en ziehier: Het is nog gelukt ook! Tussen de rokende puinhopen van wat eens een gemotiveerd team was, denk je nog eens na.

Aanvullende stijl

Alleen een focus en een drive om resultaten te behalen, kan dus veel brokken maken. Er zijn, ook hier, meer wegen die naar Rome leiden. Als je naast presteerder van nature ook een teamspeler bent, zul je veel meer zorgen dat je streven gedragen wordt door het team, dat de doelstelling niet alleen van jou is, maar van jullie allemaal; dat de weg om het resultaat te bereiken draagvlak heeft in brede zin. Het succes wordt dan niet alleen door jou gevierd, maar ook met z’n allen!

En een andere manier om prestaties te leveren, is de weg van het faciliteren. De rol van verankeraar hoort daarbij. De aandacht gaat dan veel meer uit naar het proces. Als het proces goed wordt ingericht, er draagvlak is en er een goede relatie is (helper, teamspeler) tussen directeur en team, dan kunnen er verrassende resultaten worden bereikt!

De presteerder voor de klas?

Waarschijnlijk een enthousiaste en energieke man of vrouw, die de leerlingen regelmatig stimuleert een stapje extra te doen en de leerlingen letterlijk uit zal dagen op allerlei vlak. Gemakkelijk te stimuleren om een stapje extra te doen, iets leuks verzinnen voor de groep en een stimulans voor het team. Vooral voor kinderen die wat steviger in hun schoenen staan en voor kinderen die het zichzelf graag gemakkelijk maken een leerkracht die echt iets toevoegt! Voor de meer timide leerlingen en kinderen die wat meer aandacht nodig hebben, is het een fantastische combinatie als deze presteerder ook het type helper in zich heeft.  

Meer weten? Vul dan nu ons contactformulier in

 

Cobi van Velzen's portrait
Cobi van Velzen
Cobi werkt al bijna 20 jaar als adviseur, waarbij het inzetten en ontwikkelen van de talenten van mensen de hoofdrol speelt. In het onderwijs werkt dat dubbel zo effectief, want leerkrachten en schoolleiders zijn zelf ook dagelijks bezig met het ontwikkelen van talenten van kinderen!